Latest News

NAFSU MAKAN KUAT? CARA UNTUK ATASINYA



Makan sememangnya penting untuk tubuh kita tetapi jika kebiasaan ini tidak terkawal, apa yang akan terjadi? Semestinya tumpukan lemak akan menganggu aktiviti harian dan menjadi sumber penyakit. Jadi, bagaimana cara untuk mengurangkan nafsu makan?

Patuhi jam makan

Perhatikan dan patuhi jam makan anda. Makan selepas jam 8 malam hanya akan membuatkan lemak terkumpul dalam badan sahaja. Terlambat makan juga akan merosakkan pencernaan anda. Pada waktu malam, tubuh memproses vitamin dan mineral serta memperbaiki sel-sel yang rosak. Jika anda makan pada jam lebih pukul 8, kemungkinan proses mtabolisme tubuh akan menurun.

Jangan malas

Jangan sampai anda terjebak pada keadaan ini jika anda sedang berusaha diet. Misal ketika anda sedang sendirian di rumah, anda cenderung memilih makanan segera atau makanan ringan yang hanya mengenyangkan beberapa saat. Akibatnya pada tengah malam anda kembali lapar.

Atur hidangan makanan

Jika anda sering makan di meja makan dengan pelbagai macam hidangan, ubah kebiasaan ini . Anda akan cenderung mengambil makanan bila pinggan anda mulai kosong. Ambil makanan dalam hidangan yang sewajarnya kemudian cari tempat makan di bilik lain. Anda juga boleh menambah makanan pencuci mulut untuk mengakhiri santapan anda.

Menggabungkan makanan


Makanan yang baik terdiri dari berbagai macam hidangan, misalnya anda melengkapi makan tengah hari anda dengan karbohidrat, sayur-sayuran, lemak sihat dan buah – buahan. Ketahui tentang kombinasi makanan yang akan memberikan tenaga dan tidak membuat anda cepat lapar.

No comments:

Post a Comment

Pensel Rajin Designed by Templateism.com Copyright © 2014

Theme images by Bim. Powered by Blogger.