Latest News

PM SAHKAN TITIK MISTERI MUNCUL DALAM RADAR TUDM ADALAH MILIK PESAWAT MH370



Dalam sidang media hari ini, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak mengesahkan titik misteri yang dikesan dalam radar Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) di sekitar ruang udara Malaysia sebelum hilang disahkan pesawat MH370 milik Malaysia Airlines (MAS) yang dilaporkan hilang sabtu lalu.

Pengesahan itu dibuat berdasarkan data kasar dari satelit yang diperoleh dari penyedia data servis satelit dari pihak-pihak terlibat seperti FAA, NTSB, AAIB serta pihak berkuasa Malaysia.

Sidang media yang diadakan di Hotel Sama-Sama, Najib mendedahkan pesawat MH370 terus terbang ketika signal terakhir diterima dari menara kawalan. Pesawat MH370 juga disahkan melakukan Air Turn Back ketika di lokasi terakhir tersebut.

Alat komunikasi ACARS pesawat juga telah ditutup sebelum melintasi pantai timur semenanjung Malaysia. Komunikasi terakhir antara pesawat dengan satelit adalah pada jam 8.11 pagi pada 8 Mac 2014. Namun lokasi terakhirnya tidak dapat dikesan.

Kini pencarian SAR di Laut China Selatan dihentikan dan pencarian SAR terbaru tertumpu di dua koridor Utara Thailand ke sempadan Kazastan dan koridor selatan sempadan Indonesia ke Selatan Laut India.


Mengenai laporan kemungkinan pesawat MH370 dirampas oleh pengganas, Najib menjelaskan pihak berkuasa masih menyiasat kemungkinan berkenaan

No comments:

Post a Comment

Pensel Rajin Designed by Templateism.com Copyright © 2014

Theme images by Bim. Powered by Blogger.